Roztrenowanie

Roztrenowanie

Roztrenowanie – regeneracja dla ciała i głowy.

Roztrenowanie w moim przekonaniu jest najbardziej zaniedbywanym cyklem treningowym w rocznym planie szkolenia sportowców. Z trenerskiego doświadczenia zauważam to szczególnie w treningu zawodników Age Group. Sam w ubiegłych latach zaniedbywałem mocno ten okres treningu. Zawodnicy są przekonani, że odejście od specjalistycznego treningu spowoduje zatrzymanie progresu oraz pogorszenie wypracowanej formy sportowej w nowym sezonie. To prawda, roztrenowanie obniży formę, gdyż taki jest właśnie cel tego okresu. Jednakże sprawi, że układy: mięśniowy, kostny, nerwowy dzięki właściwej regeneracji odbudują się i w połączeniu z odpowiednio zaplanowanym treningiem wzniosą się w kolejnym sezonie na wyższy poziom z formą.  

W tym roku mój cykl roztrenowania trwał 5 tygodni. Jak długo powinien trwać? Jest to sprawa indywidualna każdego sportowca. Zależnie od tego jak ciężki był sezon pod względem treningu oraz startów w zawodach. Czy w czasie przygotowań mieliśmy przerwy w treningu nie związane z zaplanowanym cyklem roztrenowania. Im więcej przerw w treningu tym okres roztrenowania można skrócić. 

Cykl regeneracyjny rozpocząłem bezpośrednio po Mistrzostwach Polski IM 70.3 w Płocku. Nie zrezygnowałem całkowicie z aktywności fizycznej. Stopniowo wyciszałem przyzwyczajony do dużej intensywności oraz objętości organizm. Podejmowałem aktywność treningową bez narzuconego reżimu, bez planu. Aktywność treningowa występowała tylko kiedy miałem na to ochotę. W tym okresie starałem się odpoczywać od pływania, roweru oraz biegania. Zamieniałem je na wspólne „treningi” w wodzie i na rowerze z dziećmi. To jednak również okres, w którym wracam do treningów, które sprawiają mi dużą przyjemność: nie mogę sobie odmówić „przejażdżki” i wizyty na Rondzie Babka. W trzecim tygodniu roztrenowania wróciliśmy z Trenerem Dorianem Łomżą do treningu funkcjonalnego. To również okres, w którym dokonuję korekt w ustawieniu pozycji kolarskiej. Objętość treningowa wynosi maksymalnie 50% objętości z okresu przygotowawczego. 

IMG 0157

GPTempDownload

Obozy, wyjazdy na zawody, długie wymagające przygotowania powodują, że nie mogę poświecić tyle czasu, ile bym chciał Rodzinie.  Dlatego w okresie roztrenowania staram się spędzić jak najwięcej chwil z najbliższymi. Odrabiamy stracony czas. Dominują wspólne zabawy w domu, aktywność fizyczna na świeżym powietrzu i relaks przy książce.

Od 12 lat spędzałem urlop w gorącej Chorwacji łącząc go z przygotowaniami do zawodów. Zrezygnowałem z tego. Zupełnie się to nie sprawdzało. Zmęczony treningami, nie byłem w stanie najbliższym poświęcić tyle czasu, ile bym chciał. Dlatego od zeszłego roku planujemy urlop po ostatnim najważniejszym starcie.  Dzięki temu możemy nacieszyć się sobą i spędzić rodzinnie czas. W tym roku wybraliśmy Egipt.  

Po przylocie do Hurghandy i przejściu badań w kierunku koronawirusa!!!, ominęła nas kwarantanna i mogliśmy wylegiwać się w ciepłej wodzie Morza Czerwonego, bawić się w Aqua Parku,  oddawać ulubionej zabawie moich synów w poszukiwaniu na plaży pośród kamieni krabów, grze w golfa, kopaniu piłki. Mieliśmy również czas na poranny, spokojny bieg. Niezapomnianym przeżyciem dla całej rodziny był także rejs statkiem ze szklanym dnem. Zobaczyliśmy niesamowity, podwodny świata Morza Czerwonego, podziwialiśmy przepiękne rafy koralowe oraz wiele gatunków kolorowych ryb. Wspólnie ze Stasiem rejs zakończyliśmy nurkowaniem. POLECAM… 

IMG 3922

GPTempDownload

Po powrocie do Polski najlepiej sprawdzają się aktywności na świeżym powietrzu: 

  • spacery po lesie połączone z grzybobraniem 
  • park linowy 
  • wspólne wycieczki rowerowe
  • basen 
  • lubimy również dobrze i dużo zjeść 
  • pierwsze robiegania z psem 
  • wspólne wędkowanie 

GPTempDownload kopia

IMG 0849

IMG 1355

IMG 0287 2

Poza odpoczynkiem fizycznym należy pamiętać także na wycieszeniu i pełnej relaksacji układu nerwowego, który jest mocno obciążony w cyklu startowym intensywnymi treningami oraz zawodami. 

Rozpoczynając jesienno-zimową budowę fundamentów pod przyszły sezon chcę czuć głód treningu i tęsknotę za godzinami spędzonymi w siodle, biegowymi ścieżkami, pływaniem od ściany do ściany basenu. 

Odnowa biologiczna

W czasie roztrenowania korzystam z różnorodnych zabiegów regeneracji: 

  • masaże połączone z przeglądem ciała w Klinince Sports Lab
  • kriokomora w DNA Clinics
  • sauna fińska
  • kąpiele solankowe
  • rolowanie oraz praca nad mobilnością ciała
  • domowa strefa regeneracji z wykorzystaniem masażu limfatycznego przy wsparciu marki Weron 
  • SEN przy wsparciu AMZ Szamotuły

IMG 0017

IMG 0234

IMG 0222 2

IMG 3305

IMG 2444

Dieta

Staram się ograniczyć przyzwyczajenia żywieniowe - z okresu przygotowawczego i startowego.  Nie jest to łatwe, bo uwielbiam jeść i podjadać „cichaczem”. Mimo tego kontroluję, żeby moja waga nie wzrosła więcej niż 5%. Cel został zrealizowany. Pomiary na koniec roztrenowania pokazały 4.5% większą masę w stosunku do wagi z Mistrzostw Polski IM 140.6 w Malborku

IMG 0211

Badania

Na koniec okresu roztrenowania w celu oceny stanu organizmu skontrolowałem parametry krwi: pełna morfologia, żelazo, ferrytyna, kinaza kreatynowa mieśniowa, wit D, wit B12, kortyzol oraz testosteron. 

Planowanie 

Jest to czas, w którym wspólnie z Trenerem planujemy wstępny kalendarz startów głównych oraz kontrolnych na nowy sezon.  Ustalamy również CEL sportowy, który zawisł już na ścianie w domu. Będzie przypominał mi, gdzie chcę trafić w chwilach zwątpienia i zmęczenia. 

Poniżej zrzut  treningów z pierwszych dwóch tygodni roztrenowania: 

Zrzut ekranu 2020 10 21 o 17.49.08

Zrzut ekranu 2020 10 21 o 17.50.38

#DAWAJKALACH 

Login to post comments