Debiut w triathlonie. Jak się przygotować.

Debiut w triathlonie. Jak się przygotować.

TRIATLONOWY DEBIUT 

Podjąłeś decyzję o starcie w triathlonie. Gratuluję! Za chwilę zmieni się Twoje życie. Zanim jednak to się stanie, dobrze się przygotuj.Jeśli nie masz odpowiedniego sprzętu, takiego jak pianka triathlonowa, warto rozważyć jej wypożyczenie. Może ktoś z Twoich znajomych posiada brakujący sprzęt i Ci pożyczy. Są także firmy, które się tym zajmują. Polecam Trisolution.pl

Na debiut wybierz krótki dystans triathlonowych zmagań. Spokojnie, zdążysz zostać Iron Manem. Kiedy już wybierzesz miejsce i dystans swojego wymarzonego debiutu, zapoznaj się z regulaminem zawodów.Nie eksperymentuj podczas zawodów, zarówno w kwestii odżywiania, jak i sprzętu. Przetestuj na treningu piankę pływacką, strój startowy i buty startowe. Podobnie z odżywianiem: na start przygotuj żele, batony czy izotonik, których wcześniej używałeś podczas treningów. Unikniesz w ten sposób możliwości wystąpienia rewolucji żołądkowych. Przed pierwszym startem wykonaj kilka treningów pływackich w wodach otwartych. Taki trening pozwoli Ci pozbyć się lęku i obawy przed otwartym akwenem. Pamiętaj o bezpieczeństwie – trenuj z asystą i asekuracją (chociażby popularnej bojki ratunkowej „pamelki”). Pływanie w wodach otwartych jest zupełnie inne niż trening w przejrzystej wodzie pływalni. Podczas sesji pływackiej koniecznie przetestuj zdejmowanie pianki. Triathlonowi debiutanci na tym etapie tracą dużo czasu w strefie zmian. Mówi się, że triathlon to połączenie czterech dyscyplin: pływania, jazdy na rowerze, biegania i strefy zmian. 
 
Tajwan6
 
PRZED ZAWODAMI  
 
Dobrze się spakuj przed zawodami - przygotuj listę niezbędnych rzeczy: 
 
Pływanie 
 
- strój startowy 
- pianka triathlonowa
- dwa czepki pływackie: jeden zapewniony przez organizatora, drugi zakładamy pod spód w przypadku, kiedy woda jest zimna
- okulary do pływania
- środek ułatwiający szybsze zdejmowanie pianki (może to być zwykła oliwka)
- zatyczki do nosa, uszu (oczywiście, jeśli są Ci potrzebne).
 
Rower
- rower :)
- kask
- pompka (koniecznie upewnij się, że masz dobrze napompowane opony)
- okulary na rower
- buty kolarskie
- gumki recepturki, jeżeli buty zostawiasz wczepione do roweru
- dętka, imbus, klucze rowerowe (lepiej dmuchać na zimne)
- pas na numer startowy
- licznik rowerowy
- żele energetyczne
- woda lub napój izotoniczny
 
Bieg 
- buty biegowe najlepiej wyposażone w samozaciskowe sznurówki do triathlonu
- skarpety w przypadku, kiedy Twoje stopy są wrażliwe na otarcia
- czapeczka / daszek
- okulary przeciwsłoneczne
- żele energetyczne.
 
Na rozgrzewkę przydadzą się dodatkowe buty biegowe, klapki i ręcznik. 
 
Przez zawodami przetrenuj wszelkie czynności, które będziesz wykonywał w strefach zmian - T1 oraz T2. 
 
Przeanalizuj dokładnie trasę zawodów: jeżeli masz możliwość, przejedź autem lub rowerem trasę rowerową oraz biegową. To sprawi, że nic Cię nie zaskoczy. 
 
Zjedz odpowiedni posiłek. Nie eksperymentuj. Zależnie od dystansu musisz dostarczyć do organizmu odpowiedni poziom węglowodanów. Debiut najczęściej odbywa się na krótkim dystansie,  dzień przed startem zafunduj sobie posiłki bogate w węglowodany. Rano przed startem wybierz białe pieczywo z miodem lub dżemem. 
 
Jeśli w dniu zawodów jest planowany upał, a Ty będziesz odpowiednio wcześniej, do wody w bidonie dorzuć kilka kostek lodu (lub nawet ją zamroź). W upale na pewno się rozmrozi, a Ty nie będziesz musiał pić „zupy” po trasie. 
 
 
W DNIU STARTU 
Przybądź na zawody odpowiednio wcześnie. Zapoznaj się z organizacją strefy zmian: zapamiętaj, gdzie znajduje się Twoje stanowisko z rowerem. Znajdź jakiś charakterystyczny punkt, który pomoże Ci jak najszybciej trafić do Twojego boksu. Poznaj strefę zmian. Sprawdź, którędy po etapie pływackim wbiegasz do strefy zmian, gdzie znajduje się wybieg z rowerem, gdzie znajduje się „belka” po której możemy rozpocząć jak i należy zakończyć etap rowerowy. W koszyczku zostaw tylko rzeczy, które będziesz wykorzystywał podczas wyścigu. Nie przeszkadzaj innym zawodnikom. Jeżeli nie masz wpiętych butów w pedały, załóż je w strefie zmian. Niektórzy zawodnicy zakładają je na „belce” startowej, co stwarza niebezpieczne sytuacje.
 
Udaj się na odprawę techniczną przed zawodami, gdzie prezentowane są wszelkie niezbędne informacje dotyczące startu. Pamiętaj: jeśli czegoś nie wiesz, zapytaj innego zawodnika lub sędziego. Na pewno ktoś Ci pomoże i wszystko wytłumaczy. 
 
ROZGRZEWKA
Zastosuj odpowiednią rozgrzewkę. Im krótszy wyścig, tym bardziej intensywna powinna ona być. To jest też czas na wyciszenie i motywację. Ja odcinam się od świata. Zakładam słuchawki Creative Sound Blaster Jam: słucham muzyki i wizualizuję sobie każdy etap zawodów: od startu, aż po finisz na mecie.  
 
Słuchawki
 
START 
 
Najpierw zaczynasz od pływania. To chyba najtrudniejszy moment zawodów triathlonowych. „Pralka”, bo tak mówi się na moment startu, to chwila, w której jest naprawdę trudno. Wszyscy się przepychają, a na Twojej twarze lądują ręce i nogi innych zawodników. Jeśli nie jesteś dobrym pływakiem, ustaw się z tyłu i poczekaj aż inni zawodnicy wystartują. Stracisz kilka sekind, ale zyskasz spokój i bezpieczeństwo. Ono jest najważniejsze. Poza tym, jeśli pływasz wolniej od innych (np. żabką) nie będziesz stwarzał zagrożenia i pozwolisz łatwo wyprzedzić się szybszym zawodnikom.
StartGdynia
 
ROWER
Pamiętaj, żeby najpierw założyć kask. Na pewno przeczytałeś regulamin i wiesz czy w zawodach dopuszczany jest drafting (jazda bezpośrednio za innym zawodnikiem, tzw. jazda na kole). Jeśli jest zakazany, stosuj się do tego przepisu. Zapracuj sam na swój wynik. Przed końcem trasy rowerowej zwiększ lekko kadencję i przejdź na bardziej miękkie przełożenie – pomoże to nogom złapać luz przed bieganiem. 
Zadar3       
BIEG
Początek biegu jest bardzo łatwy. Noga pracuje jeszcze w „trybie rowerowym”, ale to niebezpieczny moment. Zacznij spokojnie i rozkręcaj się z każdym kilometrem. Zobaczysz, że wyprzedzisz wiele osób. Noga współpracuje? Czujesz luz? Teraz zamknij oczy i biegnij do mety.  Zaraz otrzymasz medal i staniesz się triathlonistą.
 
Gratulacje. Osiągnąłeś wielki sukces:) 
szampan

Login to post comments